مهارت های ارتباطی در زندگی برای تمامی افراد، در هر سنی لازم است. در جلسه‌ی شانزدهم و پایانی دوره چهارم معماری زندگی در تاریخ 24/5/99 در شهرستان کاشان، طبق روال همیشه از ساعت 9 تا 17 برگزار شد، آقای دباغیان در ابتدای کلاس در مورد احساسات مهم در زندگی توضیح دادند و سپس خانم درویشی، کارگاه عشق‌ورزی را برگزار کردند.

مهارت های ارتباطی در زندگی : چند حس و کار مهم

استاد دباغیان در شروع کلاس، در مورد چند احساس مهم و راه‌های مقابله با آن توضیح دادند. احساساتی مانند:

1-احساس اجحاف

احساس اجحاف در صورتی در فرد اتفاق می‌افتد که در جایی از زندگی به حق خودش نرسیده باشد. مسبب این احساس اطرافیان هستند. باید سعی کنید در مقابل احساس اجحاف، احساس فراوانی و رقابت داشته باشید.

2-احساس فریب

در اکثر مواقع افراد گمان می‌کنند که فرد مقابل‌شان قصد فریب آن‌ها را دارد، به خصوص در زمان خرید. باید بتوانیم این احساس را در خود و دیگران کاهش دهیم.

دوره چهارم معماری زندگی

3-مهارت های ارتباطی در زندگی : احساس تحمیل

همیشه در زندگی چیزهایی به ما تحمیل شده. برای مثال در مدرسه، در رفتن به مهمانی‌های اجباری و هزاران موقعیت دیگر.

برای فرار از این احساس تنها کافی‌ست زمانی‌که در موقعیت‌های تحمیل شده قرار گرفتیم، 2 فایده‌ی مهم انجام آن کار را پیدا کنیم تا حال خودمان خوب شود و اگر هیچ فایده‌ای پیدا نکردیم، بهتر است از انجام آن کار صرف‌نظر کنیم.

4-لجبازی کردن

بسیاری از ما فردی لجباز هستیم و حتی اگر کاری به ضرر ما تمام شود، باز هم به خاطر این احساس آن کار را انجام می‌دهیم. مطمئناً همه‌ی ما حال بد بعد از انجام کار را تجربه کرده‌ایم، حتی اگر موفق هم باشیم حال‌مان خوب نخواهد بود. پس چقدر خوب است این توانایی را داشته باشیم که به جای لجبازی با فرد مقابل، بتوانیم او را متقاعد کنیم.

5-دروغ گفتن

دروغ‌های کوچک جمع شده و تبدیل به دروغ‌های بزرگ و فاجعه می‌شوند. بنابراین نه به خودتان دروغ بگویید و نه به دیگران. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا فردی صادق و معنوی باشید.

مهارت های ارتباطی در زندگی : کارگاه عشق‌ورزیدن

در بخش دوم کلاس دوره چهارم معماری زندگی ، بعد از استراحتی کوتاه، خانم درویشی کارگاه عشق‌ورزی را برگزار کردند. در این کارگاه در مورد 6 موضوع مهم صحبت شد که اگر هر فردی در رابطه با همسرش از آن‌ها استفاده کند، صد در صد زندگی خوب و موفقی خواهد داشت. این راه‌کارها عبارتند از:

1-دنیای عاشق‌ها چه جوریه؟

تمام افرادی که به عشق دچار می‌شوند: موقع خواب فکرشان درگیره، اولین فرصتی که به دست می‌آورند دوست دارند پیش عشق‌شان باشند، تماس‌های طولانی و پرهزینه‌ای دارند، تمام مدت به عشق‌شان فکر می‌کنند و….

موضوعی که باید بدانید این است که تمام این تب و تاب‌ها تنها 2 سال طول می‌کشند. بنابراین برای ادامه‌ی مسیر باید روش دوست داشتن یکدیگر را بلد باشیم.

2-سرمایه‌گذاری روی روابط

باید سرمایه‌گذاری در روابط را بلد باشید. با این کار مطمئناً وضعیت مالی بهتر، زندگی شادتر و فرزندان سالم‌تری خواهیم داشت.

3-دنیای واقعی ازدواج

اغلب زمانی‌که ازدواج می‌کنیم، تنها به خواسته‌های طرف مقابل‌مان تمرکز می‌کنیم و اصلاً توجهی به خودمان نداریم. بعد از گذشت چند سال و حتی چند ماه که تب و تاب عاشقی‌مان کم شد، مشکلات ما شروع شده و وارد دنیای واقعی ازدواج می‌شویم.

4-حساب بانکی عشق‌مان

شما و همسرتان باید هر روز حساب بانکی عشق‌تان را پر کنید. با این کار احساس امنیت دارید، در تمام امور پیشرفت می‌کنید، روابط‌تان بهتر می‌شود و به راحتی می‌توانید تعارضات و مشکلات‌تان را حل کنید.

دوره چهارم معماری زندگی

5-روش‌های پر کردن حساب بانکی

یکی از مهم‌ترین آموزش مهارت های ارتباطی در زندگی ، شناخت روش‌های پر کردن حساب بانکی عشق است. برای پر کردن حساب بانکی، قبل از هر کاری باید زبان همسرتان را بشناسید. تنها در این صورت است که می‌توانید حساب بانکی عشق را به خوبی پر کنید.

روش‌های پر کردن حساب بانکی عبارتند از:

الف) کلام تأثیرگذار

زبان، قدرت آفرینش زندگی و مرگ است. با کلامی خوب و شیوا به راحتی می‌توانید حساب بانکی خود را پر کنید. مانند قدردانی کردن، بیان توانمندی‌ها، درخواست‌های محترمانه و….

ب) زمان گذاشتن برای یکدیگر

منظور کنار هم بودن نیست، بلکه با هم بودن است. یعنی توجه کامل داشتن، مانند خوب گوش دادن و گفتگو کردن.

پ) هدیه گرفتن

برای همسرتان هدیه‌ای بگیرید که دوست دارد.

مهارت های ارتباطی در زندگی
ت) خدمت کردن به همسر

برای این کار می‌توانید در کارهای خانه و نگه‌داری از فرزندان به همسرتان کمک کنید.

ث) تماس فیزیکی

تماس فیزیکی می‌تواند گرفتن دست همسر، درآغوش گرفتن، بوسیدن و … باشد.

6-سنگین بودن کفه‌ی خاطرات مثبت

خاطرات منفی هیچ‌گاه از ذهن شما و همسرتان پاک نمی‌شود، تنها باید به قدری کفه‌ی ترازوی خاطرات مثبت خود را سنگین کنیم تا خاطرات منفی کم‌رنگ شوند.

در پایان خانم درویشی فرمودند: «هدف عشق به دست آوردن چیزی که شما می‌خواهید نیست، بلکه هدف عشق انجام دادن یک سری از کارهاست که باعث به سعادت رسیدن طرف مقابل‌مان می‌شود.»

مهارت های ارتباطی در زندگی : پایان

در بخش آخر و پایانی کلاس نیز آقای دباغیان نکات ارزشمندی برای شرکت‌کنندگان در دوره بیان فرمودند. نکاتی مانند یادآوری مهم‌تر از یادگیری است، هر هفته مطالب دوره را مرور کنید، همیشه و همه‌جا یاد بگیرید، برنامه‌ای منظم برای مطالعه داشته باشید، همیشه برای خود برنامه‌ریزی کنید و مهم‌ترین نکته این بود که اقدام کنید.

سپس به شرکت‌کنندگان قول دادند که تا هر وقت لازم باشد می‌توانند سؤالات خود را با ایشان، خانم درویشی و آقای خیریه، اساتید دوره، مطرح کنند و جواب بگیرند.

مهارت های ارتباطی در زندگی

مهارت های ارتباطی در زندگی : جشن پایانی

در پایان نیز جشنی در شهر کتاب اردیبهشت کاشان برگزار شد و از همه‌ی شرکت‌کنندگان در دوره چهارم معماری زندگی با اهدای لوح و مدرک، تقدیر به عمل آمد.